NM i downhill skateboarding på Rullestad 2024

Nok en gang kommer Norges beste downhillskatere til Rullestadjuvet for å kåre landets raskeste plankerytter. I heat med fire om gangen kaster våghalsene seg ned veien gjennom Rullestadjuvet i hastigheter opp mot 80 km/t.

Foto: Peder Holterman Solland

NM på Rullestad vil bli en av de største konkurransene i Norge innen downhill skateboarding. Den eneste med flere deltakere er Ekstremsportveko på Voss hvor utøvere fra hele verden kommer. Under konkurransen kjører de heat med fire om gangen. Toppfarten på Rullestad vil bli rundt 80 kilometer i timen. I de aller raskeste bakkene i utlandet kjører utøverne om kapp i over 115 kilometer i timen.

Foto: Astrid Elise Opsahl

Publikum er velkomne hele helgen. Vi kjører kvalifisering på lørdag og race på søndag. Den mest spennende kappkjøringen skjer fra kl. 12.00 til 16.00 på søndag 16. juni. Ta gjerne med hele familien for en dag ute. Racing skjer uansett om det regner eller er tørt.

Arrangør Erlend Endresen er fra Karmøy og har skatet ned bakken ved Rullestadjuvet mange ganger.

Foto: Peder Holterman Solland

Arrangementet er ikke bare for de aller tøffeste. Her er det også plass til dem som ikke vil ha på seg skinndress, men heller vil skate ned en sperret og sikret bakke i sitt eget tempo.

Foto: Peder Holterman Solland

– De beste kjører veldig tett i veldig høy hastighet. Det er spektakulært å se på, sier arrangøren Erlend Endresen.

Endresen startet med downhill skateboarding i Kopervik.

– Bakkene i Kopervik er litt mer rolige bakker man kan leke i. Der øver man på teknikk. Så snart vi fikk lappen, dro vi til Byrkjedal, Rullestad, Lysebotn og Nedre Vats for å kjøre skikkelig fort.

TEASER : Video fra våt norgescup i Rullestadjuvet 2022 i toppen av denne artikkelen.

Facebook arrangement

Brettforbundet og NTG inviterer til juniorsamling i Kläppen 11.-13. oktober
5.9.2024

Brettforbundet og NTG inviterer til juniorsamling i Kläppen 11.-13. oktober

11.-13. oktober inviterer Brettforbundet og NTG Geilo til juniorsamling i Kläppen.

NESTE EVENT SURF: Lofoten Masters / NM surf
29.8.2024

NESTE EVENT SURF: Lofoten Masters / NM surf

Her finner du påmelding til Norgesmesterskapet

Hvordan melde seg på Lofoten masters / NM surf?
28.8.2024

Hvordan melde seg på Lofoten masters / NM surf?

Her finner du stegene for hvordan du kan melde deg på Lofoten masters / NM i surf

World Skate Games 2024
27.8.2024

World Skate Games 2024

Her finner du info om verdensmesterskap i skateboard 2024 (Vert, street, park, downhill og slalom)

Medaljer i verdenscup-åpningen i Cardrona, New Zealand!
26.8.2024

Medaljer i verdenscup-åpningen i Cardrona, New Zealand!

Det ble sølv i årets første verdenscup

Recap NM skateboard
25.8.2024

Recap NM skateboard