Geilo møte- og aktivitetspark

I 2022 startet initiativet som allerede nå er på god vei til ferdigstillelse. Tre aktive foreldre, med vel så aktive barn, savnet en arena for egenorganisert aktivitet i hjembygda og bestemte seg for ta saken i egne hender.

"Sambygdingene våre sa vi aldri kom til å få det til." Forteller Espen Laaveg, en av initiativtakerne. Han, Mira Nordin og Mathias Eide Sataøen, bestemte seg derfor for se hvor langt de kom. "Målet var å holde på til vi ble stoppet. Da hadde vi i alle fall skapt oppmerksomhet rundt prosjektet slik at det på sikt kunne la seg gjennomføre." Fortsetter Laaveg. Det viste seg derimot at dommedagsprofetiene ikke hadde hold i virkeligheten. Derfor er skateparken nå under full bygging. Om været holder, vil den største delen stå klar allerede i år.

Skateparken begynner å ta form.

Men la oss starte med begynnelsen.

"Vi ønsket å bygge en møte- og aktivitetspark for ungdommene i kommunen." Forteller Nordin. "Da vi presenterte våre tanker for alle elevene på ungdomsskolen, ble dataene fra Ungdataundersøkelsen bekreftet."

Ungdommene på Geilo manglet en møteplass og et sted å drive egenorganisert aktivitet. Med hjelp av elevene laget de en oversikt over hva ungdommene selv ønsket at parken skulle inneholde. Den nære kontakten med ungdommene har vedvart gjennom hele prosjekttiden.

"For å kunne realisere et så stort prosjekt, behøvde vi naturligvis penger. Og for å kunne søke om penger, trengte vi en organisasjon. Derfor ble Geilo Rulleklubb stiftet i 2022." Sier Eide Sataøen. Det viste seg raskt at den lokale stiftelsen Sparebankstiftelsen Hallingdal hadde tro på prosjektet og ga 2,4 millioner kroner. Det åpnet for at også Sparebankstiftelsen DNB og Skue Sparebank åpnet pengesekkene. Til sammen har Geilo Rulleklubb fått inn over 8,3 millioner til prosjektet.

"Det at vi også har lokale bedrifter som ønsker å bidra, er helt avgjørende" Stadfester Laaveg. Han trekker fram Jostein Bjørnstad i Anleggsgartner Øst (AGØ) som stor bidragsyter gjennom hele prosjektet så langt. Rulleklubben har skrevet kontrakt med AGØ som dermed står for realiseringen. I tillegg har Geilolia stilt med gratis overnatting til arbeiderne som bygger parken, noe om bidrar til at klubben kan bruke mer penger til aktivitetene og mindre til drift.

"Vi var opptatte av at designet skulle tilpasses nybegynnere og litt øvede, ettersom det ikke er et stort skatemiljø på Geilo" Sier Nordin. "Wheelscape fra England viste raskt interesse og stor forståelse for våre behov. Vi er derfor veldig fornøyde med designet. Da parken skulle bygges, falt valget på Nord Skateparks fra Sverige.

"De ville veldig gjerne bidra og klarte å få på plass arbeidere raskere enn vi kunne drømme om." Sier Laaveg. "Hyggeligere karer skal en lete lenge etter. Samtidig er det spennende med en ny aktør på markedet." Legger han til.

Videoene og bildene fra prosjektet lover godt for fremtiden på Geilo. Og fremtiden kommer raskere enn man skulle tro. Første byggetrinn, del 1 av skateparken, skal stå klar før snøen faller. Resten, en ballflate, møteplasser under tak og flere andre elementer, kommer året etter. Skulle snøen komme tidlig, har de også laget til en railpark ved siden av, til ski og snowboard.

"Vi gleder oss også over samarbeidet med BUA Hol. De jobber med en gratis utlånsordning i parken der ungdom kan låne alt de trenger for mange timer med ulik aktivitet i parken." Sier Eide Sataøen.

"Prosjektet viser hva en kan få til når frivillighet møter stiftelser, positiv kommune og lokalt næringsliv." Avslutter Nordin.

Du kan følge utviklingen på GeiloaktivitetsparkInstagram og Facebook, samt lese om prosjektet på Geiloaktivitetspark.com

Følg verdenscupen i Chur her
16.10.2024

Følg verdenscupen i Chur her

Det er klart for verdenscupåpning i big air. Her finner du det du trenger å vite om konkurransen.

Hvordan melde seg på et event?
9.10.2024

Hvordan melde seg på et event?

Her finner du stegene for hvordan du får meldt deg på et event

Høstmøte i Zurich
8.10.2024

Høstmøte i Zurich

Mye spennende som skjer i planlegging for 2024/25-sesongen og videre – les mer her.

NM surf / Lofoten Masters
29.9.2024

NM surf / Lofoten Masters

Her er resultater og recap fra helgens Lofoten Masters / NM 2024

Setter demokratiske prinsipper på agendaen internasjonalt
22.9.2024

Setter demokratiske prinsipper på agendaen internasjonalt

World Skate Elective Congress, Roma 2024

Brettforbundet og NTG inviterer til juniorsamling i Kläppen 11.-13. oktober
5.9.2024

Brettforbundet og NTG inviterer til juniorsamling i Kläppen 11.-13. oktober

11.-13. oktober inviterer Brettforbundet og NTG Geilo til juniorsamling i Kläppen.