Setter demokratiske prinsipper på agendaen internasjonalt

Under World Skate-kongressen 7. september i Roma, spilte Brettforbundet en sentral rolle i å fremme demokratiske prinsipper. Norges delegat, generalsekretær Bijora Sardarian, tok til ordet i et koordinert nordisk samarbeid for å løfte frem saker som har stor betydning nasjonalt og internasjonalt.

Internasjonalt arbeid er alltid krevende. I dette tilfellet måtte vi balansere budskapet slik at det resonnerte med 130 nasjoner og kulturer. Vi tok blant annet til ordet for transparens gjennom publisering av protokoller, og innføring av periodebegrensninger for sentrale posisjoner i World skate-styret. Til tross for at saken var sendt innen fristen fikk vi ikke stemme over forslagene, men det er tydelig at innsatsen har bidratt til å sette viktige spørsmål på agendaen. Under og etter kongressen har flere nasjoner støttet retningen vi pekte ut, sier generalsekretær i Brettforbundet, Bijora Sardarian

Verdier verdt å kjempe for

På World Skate-kongressen kom idrettens internasjonale strategi "Verdier verdt å kjempe for" tydelig til uttrykk. Strategien, vedtatt på Idrettstinget i 2021, ble fremmet av Brettforbundet med en visjon om å samle norsk idrett rundt et felles verdibasert påvirkningsarbeid på den internasjonale scenen.

På kongressen omsatte vi visjonen til handling ved å arbeide for at World Skate beveger seg i en retning som reflekterer nordiske verdier som godt styresett, og at vi som nasjon tar en aktiv rolle i å forme skateboards fremtid på globalt nivå, sier Sardarian

Les mer om Brettforbundets rolle i den internasjonale strategien her. Den endelige internasjonale strategien er her.

Norges delegat, Bijora Sardarian, ber om ordet. Foto: Giovanni De Angelis

Sakene som vi løftet
Forslagene til kongressen var en del av et samarbeid mellom Sverige, Finland, Canada, New Zealand, Slovenia og Norge.

Ingen Tvangssammenslåinger

Det internasjonale forbundet, World skate, består av tolv ulike idretter - i 2022 ble det under kontroversielle omstendigheter bestemt at forbundet bare skal ha ett medlem per nasjon. Deltakerne som var til stede fysisk fikk ansvaret for å avgjøre saken, da stemmegivningen for de som deltok digitalt via Zoom ble avbrutt.

Konsekvensen av vedtaket er at alle medlemsland må organisere de tolv ulike idrettene i én nasjonal organisasjon. Argumentene for er blant annet ryddigere kongressgjennomføring, og at “rulleidretter” står sterkere sammen – dette fører imidlertid til noen utfordringer. I Norge må et særforbund i utgangspunktet være medlem i et internasjonalt forbund for å organisere seg i Idrettsforbundet. I praksis betyr det at Brettforbundet har “tatt” medlemsplassen i World Skate, og at resterende 11 idretter ikke har anledning til å etablere seg innenfor Norges Idrettsforbund - med mindre de organiseres i Brettforbundet. World Skate er ikke det første internasjonale forbundet som innfører denne retningslinjen; andre forbund har gjort det med ulik grad av suksess. Utfordringen ligger i at World Skate implementerer dette i en moderne kontekst, hvor idretter allerede er etablert på unike måter. Brettforbundet fremhevet viktigheten av å unngå tvangssammenslåinger av nasjonale organisasjoner, ved å synliggjøre nasjonale utfordringer, nasjonal suverinitet og de individuelle idrettenes behov for selvstendig representasjon.

Publisering av protokoller og periodebegrensninger for sentrale posisjoner

Brettforbundet tok også opp behovet for publisering av kongressprotokoller. Per i dag publiseres ikke protokollen før den påfølgende kongressen – det er to år etter at kongressen er gjennomført. Et tredje forslag var innføringen av periodebegrensninger for posisjoner i World Skates Executive Board. I dag avholdes det valg på presidentvervet hvert fjerde år, men det finnes ingen begrensninger for hvor mange perioder en president kan sitte. I argumentasjonen ble det blant annet vist til tilsvarende internasjonale organisasjoner som har innført tidsbegrensninger.

World Skate-presidenten Sabatino Aracu taler til kongressen. Foto: Giovanni De Angelis, World Skate

Veien Videre

Brettforbundet er stolte over å ha bidratt til å fremme demokratiske prinsipper på World Skate-kongressen. Dette er et konkret eksempel på hvordan den internasjonale strategien "Verdier verdt å kjempe for" kan omsettes i praksis.

Internasjonalt arbeid krever tålmodighet, dialog og forståelse. Dette var et steg i riktig retning, også må vi fortsette å jobbe målrettet og langsiktig for at World Skate utvikler seg i en retning som sikrer et godt styresett, samtidig som vi ivaretar både nasjonale og internasjonale interesser for skateboards beste, avslutter Sardarian

Generalsekretær i Sveriges Skateboardförbundet, Katarina Sterner, talte også under kongressen. Foto: Giovanni De Angelis, World Skate
Francesco Ricci Bitti, tidligere president i International Tennis Federation (ITF) og Association of Summer Olympic International Federations (ASOIF). Foto: Giovanni De Angelis, World Skate
Det nyvalgte styret i World Skate, består av presidentskap, kontinentale representanter og grenrepresentanter. Foto: Giovanni De Angelis, World Skate

Følg verdenscupen i Chur her
16.10.2024

Følg verdenscupen i Chur her

Det er klart for verdenscupåpning i big air. Her finner du det du trenger å vite om konkurransen.

Hvordan melde seg på et event?
9.10.2024

Hvordan melde seg på et event?

Her finner du stegene for hvordan du får meldt deg på et event

Høstmøte i Zurich
8.10.2024

Høstmøte i Zurich

Mye spennende som skjer i planlegging for 2024/25-sesongen og videre – les mer her.

NM surf / Lofoten Masters
29.9.2024

NM surf / Lofoten Masters

Her er resultater og recap fra helgens Lofoten Masters / NM 2024

Geilo møte- og aktivitetspark
19.9.2024

Geilo møte- og aktivitetspark

Når du hører Geilo, tenker du kanskje ikke først og fremst på skating. Det kan endre seg nå.

Brettforbundet og NTG inviterer til juniorsamling i Kläppen 11.-13. oktober
5.9.2024

Brettforbundet og NTG inviterer til juniorsamling i Kläppen 11.-13. oktober

11.-13. oktober inviterer Brettforbundet og NTG Geilo til juniorsamling i Kläppen.