Brettforbundet i vekst!

*Foto over: Kalle Hägglund

Brettforbundet tar nok en gang del i veksten i norsk idrett!

Tall fra norsk idrett viser at medlemstallene i idretten fortsetter å vokse, hvor antallet medlemskap i de ordinære idrettslagene nå er på 1,856 millioner, en økning på ca. 1,3 % fra 2022. Aktivitetstallene viser videre en positiv vekst med en økning på 3,7 % fra 2022. Det er derfor både gledelig og helt rått å se at Brettforbundet nok en gang tar del i denne veksten, med rett i underkant av 6400 aktive medlemmer - en økning tilsvarende 5,7 % fra året før.
Fra Norgescup i skate, Kristiansand
Foto: Brettforbundet

De siste årene har Brettforbundet utmerket seg som et av de særforbundene med høyest prosentvis vekst i aktivitetstallene sine, hvor forbundet i løpet av pandemiårene 2020 og 2021 opplevde en økning på hele 43 % - et aktivitetstall tilsvarende rett i underkant av 5000.

Denne veksten fortsatte også i 2022, hvor Brettforbundet var blant de tre særforbundene med størst prosentvis vekst det siste året, med en økning på 25 %. Denne økningen resulterte i forbundets høyeste antall aktive medlemmer noensinne, med 6000 aktive medlemmer. Det er derfor gledelig å se at denne trenden fortsetter, hvor de foreløpige tallene for 2023 nå viser til rett i underkant av 6400 aktive medlemmer.

Foto: Mats Hustad

Størst økning er det surferne som har hatt, som er oppe i 1062 aktive medlemmer - en oppgang tilsvarende hele 34,6 % fra året før. Det lover godt for fremtiden. Videre har også snowboard hatt en økning på 4,7 %, hvor de nå er oppe i 2405 aktive medlemmer. Til slutt ser vi at skateboard, til tross for at de har hatt en ørliten nedgang det siste året, fremdeles er størst med rett i underkant av 3000 aktive medlemmer.

Siden 2018, da Snowboardforbundet ble til Brettforbundet, har antallet aktive medlemmer og aktiviteten i forbundet med andre ord bare økt. Vi er som tallene over viser til ikke helt der vi var da vi var et av de særforbundene med høyest prosentvis vekst i aktivitetstallene, men vi fortsetter å øke og det er vi svært glade for! Vi vil i tiden fremover derfor fortsette arbeidet med å legge til rette for brettglede når du vil, hvor du vil, hvordan du vil.

NM i snowboard, Hemsedal
Foto: Brettforbundet

Er du ikke medlem? Bli medlem her!

Medlem og aktivt medlem

I norsk idrett opereres det med to typer medlemskap - medlemmer og aktive medlemmer. I samordnet rapportering skal klubbene registrere begge. NIF definerer aktive medlemmer som alle betalende medlemmer som deltar regelmessig i idrettslagets ordinære treningsaktivitet, eller representerer idrettslaget i konkurranser. Medlemmer som kun deltar i enkeltstående arrangementer, tidsavgrensede opplæringstiltak eller sommerskoler/ferietiltak regnes ikke som aktive medlemmer.

Betalende medlemmer med verv og ansvar for administrative oppgaver, drift og vedlikehold av anlegg mm. regnes også som «aktive medlemmer». Det samme gjør medlemmer som er trenere, lagledere eller har andre regelmessige oppgaver som bidrar til gjennomføringen av trening, konkurranser eller annen ordinær aktivitet i idrettslaget.

Medlemmer som kun deltar på enkeltstående dugnader eller transporterer familiemedlemmer til og fra trening eller konkurranser, anses ikke som «aktive medlemmer».

Hvorfor er medlemstallene viktige?

Medlemsregistreringen, eller samordnet rapportering som det også kalles, danner selve grunnlaget for det meste av offentlige tildelinger til idretten, samt at det er de som ligger til grunn for prioriteringer når det kommer til fordeling av blant annet nye anlegg, treningstid og politisk innflytelse. Eksempelvis fordeles lokale aktivitetsmidler (LAM) direkte til klubbene ut fra antall medlemmer, herunder primært de aktive medlemmene da det er disse som danner grunnlaget for det meste av den offentlige støtten. Det er derfor viktig at klubbene registrerer antall medlemmer.

Brettforbundet og NTG inviterer til juniorsamling i Kläppen 11.-13. oktober
5.9.2024

Brettforbundet og NTG inviterer til juniorsamling i Kläppen 11.-13. oktober

11.-13. oktober inviterer Brettforbundet og NTG Geilo til juniorsamling i Kläppen.

NESTE EVENT SURF: Lofoten Masters / NM surf
29.8.2024

NESTE EVENT SURF: Lofoten Masters / NM surf

Her finner du påmelding til Norgesmesterskapet

Hvordan melde seg på Lofoten masters / NM surf?
28.8.2024

Hvordan melde seg på Lofoten masters / NM surf?

Her finner du stegene for hvordan du kan melde deg på Lofoten masters / NM i surf

World Skate Games 2024
27.8.2024

World Skate Games 2024

Her finner du info om verdensmesterskap i skateboard 2024 (Vert, street, park, downhill og slalom)

Medaljer i verdenscup-åpningen i Cardrona, New Zealand!
26.8.2024

Medaljer i verdenscup-åpningen i Cardrona, New Zealand!

Det ble sølv i årets første verdenscup

Recap NM skateboard
25.8.2024

Recap NM skateboard